Real Expedición Botánica

Publicacions
Daniel de la Barra en col·laboració amb Maria Faciolince
13.01 / 2023 / 18h 00
La Panera / Sala d'Art Jove
imatge d'una antiga il·lustració d'una planta feta en les expedicions botàniques del segle XIX. es veu una planta i el text manuscrit al seu costat.

Confonem la ruralitat amb la idea que tenim del seu valor. Es creu que la terra és el que la representa a través de lectures productives: esquemes, fragments, mapes per fer incursions i fer ús de la vida que conté.
 
Hi ha una sèrie de consideracions que s'han  de tenir en compte sobre la inserció del concepte de paisatge dins de l'imaginari  urbà i occidental. Des d'una lògica capitalista, la imatge exerceix un rol fonamental a la producció de patrons que sotmeten al perifèric —la terra i els seus cossos— com objectes d'extracció. La idea del paisatge es construeix des del seu eco, des de la dada que es recull d'ell i les incisions quirúrgiques que el sotmeten tant físicament com conceptualment.
 
Des de la pràctica visual busquem alternatives de representació que escapin a la mirada romàntica i extractiva com a eina de submissió de la terra mitjançant la imatge. Iniciem així un conjunt d'exercicis d'antipaisatgisme,  dialogant amb les formes irruptivas de l'antipoesia del poeta xilè Nicanor Parra com a repte a les estètiques narratives imperants i socialment acceptades. Aquesta motivació antipaisatgista veu més enllà de la circumferència del ja anomenat i conquerit. Apunta als seus desbordaments. Plasma l'anhel de veure perifèries sense ombra de sacrifici: no al seu cel i camps immaculats, sinó des de les esquerdes que criden i trenquen.
 
Tenim un enorme deure amb l'avenir i la desconstrucció de conceptes. Amb l'excavació de narratives sobre el paisatge que el sotmeten des d'una sèrie d'idees  fundades pel desencadenament de processos colonials i els seus contorns moderns. Els conceptes són àgils ràfegues que porten sobre les seves ales misteriosos i potents conjurs.
 
L'edició d'aquestes  pàgines il·lustrades posa en relleu la construcció de la narrativa entorn del paisatge mitjançant una reedició dels catàlegs  il·lustrats de les Expedicions Botàniques i la pintura dels artistes viatgers a Amèrica Llatina entre els segles XVII i XIX, a fi d'establir  una revisió dels conflictes  socials i ambientals actuals derivats de l'extractivismo  agroindustrial.
 
 
---
"Real Expedición Botánica" és una publicació de Daniel de la Barra en col·laboració amb Maria Faciolince, amb el disseny i la maquetació de Duen Sacchi.
 
S'emmarca en la col·laboració entre en Centre d'Art La Panera de Lleida i Sala d'Art Jove i ha comptat amb el procés de tutoria de Nancy Garin