Taula rodona. Desobediències: accions fora de l’ordre

Activities
Projectes Laboratori de la sospita, Mano en garra i Pratipo. Cristian Año/Sinapsis i Enmedio
23.10 / 2013 / 19h 00
Sala d'Art Jove
Sala Art Jove_Desobediències_2013

..................................................................................................................................................................................

Avant-Sala. Apunts per a una exposició
 
BLOC # 4 Desobediències: acciones fora de l’ordre

..................................................................................................................................................................................

Taula rodona
 
Pratipo (Raul Nieves i Nuria Conde); Ana Llorens, Adrià Galindo, Alfonso Fernádez i Begonya Garcia Garcia; Laura Aixalà, Mirari Echávarri i Maria Maggi.

Convidats:  Cristian Añó (Sinapsis),Enmedio.

Modera: Equip tutorial

Dimecres, 23 d'Octibre 2013. 19.00h

El cicle Avant-Sala, Apunts per a una exposició es constitueix a partir de quatre blocs temàtics amb els que reflexionar a l’entorn de temes i aspectes que són comuns als projectes seleccionats amb la convocatòria Art Jove 2013. Amb cada bloc es proposa una taula rodona, una sessió de projecció d’audiovisuals i una sèrie d'entrevistes que estaran disponibles a mesura que es realitzin al web www.saladartjove.cat.
 
La institució educativa, la política i el sistema de l’art són els àmbits en els que incideixen tres dels projectes d’aquest any a la Sala d’Art Jove. Amb el quart bloc d’activitats d’Avant-Sala volem dur a terme una reflexió entorn del paper de l’art com a espai de lluita en el què es visibilitzen les diferents estructures de control. Aquestes intervencions són “intervencions agonistes” –en les paraules de Chantal Mouffe-, que no busquen el consens sinó el dissentiment, revelant així “tot allò reprimit pel consens dominant”.

L’art crític queda neutralitzat en el moment en què és reconegut pel propi sistema de l’art? O bé continua sent el museu i la galeria -la institució art- un espai públic en el qual aquestes pràctiques poden veritablement activar la consciència social? És més, tot pensant en el rol fonamental de l´espectador com a receptor i activador d´un art crític amb la societat, funciona aquí la lògica causa-efecte?
 
Laboratori de la Sospita. Projecte educatiu actualment en curs a l’IES Sabadell amb la col·laboració de Nau Estruch. El projecte es planteja com una investigació col·laborativa en la qual -ajudats per estratègies artístiques (textuals, àudiovisuals i performatives)-  alumnes, professors i les integrants del projecte construeixen una visió crítica de la institució educativa i de les relacions que s’hi estableixen. L’objectiu és analitzar el que és visible i el que queda ocult, allò que es constitueix com a dominant i hegemònic, i facilitar eines per a deconstruir els discursos i rols dins de la institució educativa, en favor de l’apoderament i la (re)construcció de la pròpia subjectivitat.
 
Mano en garra, és la marca que deixa un lladre sobre els objectes i de la qual s’extreuen les seves empremptes. En aquest cas és també el títol d’un projecte artístic que vol qüestionar i dilatar el concepte de robatori. Partint de l’experiència personal del robatori sense força al domicili d’un dels integrants del grup format per Ana Llorens, Adri Galindo, Alfonso Fernádez i Begonya Garcia, Mano en garra ha estat analitzant els diferents tipus de robatori i les circumstàncies en les què els individus ens podem sentir “robats o estafats” pel propi sistema socio-polític (afectat per una greu crisi del sistema financer que ha generat un deute públic) o, més concretament, dins del propi sistema de l’art.
 
Pratipo (Raúl Nieves i Nuria Conde) es proposen investigar a l’entorn dels usos de la identificació per ADN, una tècnica relativament nova del camp de la biotecnologia i que fa servir mostres d’ADN sintètic per identificar subjectes de manera localitzada. El projecte Com identificar antidisturbis amb adn (versa et manduca) proposa una reflexió sobre les actuacions policials que han tingut lloc als darrers temps en contra de les manifestacions públiques, les quals han estat qüestionades des de diferents àmbits per aspectes com el fet de que els agents antiavalots no disposin d’una identificació visible.  El projecte es basa en generar una crítica a aquesta política d’actuació per mitjà de la hipòtesi d’un dispositiu per a la identificació dels agents.

-

La taula rodona comptarà amb la participació de Cristian Año/Sinapsis i Col·lectiu Enmedio.
 
Enmedio, grup de professionals de la imatge (disenyadors, cineastes, artistes) que, cansats de la manca de connexions entre l’art i l’acció política, han decidit abandonar el seu terreny habitual de treball i situar-se enmig, en un lloc indeterminat i alhora a tot arreu. Des d’aquest espai exploren la potència transformadora de les imatges i els relats, mitjançant espectaculars intervencions en les que fan servir diferents medis (fotografia, mitjans de comunicació, disseny), creant interferències en el relat dominant, en l’explicació oficial del món.
 
Cristian Añó / Sinapsis Sinapsis és una una plataforma de recerca i de producció al voltant de les pràctiques artístiques i culturals contextuals amb metodologies col·laboratives. Posa l’accent en el treball en xarxa des de la negociació/mediació cultural i la pedagogia crítica, que sitúa els processos d’educació i aprenentatge com a espais de transformació social i democràcia activa.

-

Avant-Sala. Apunts per a una exposició és una proposta de l’equip Tutorial 2013, format per Sonia Fernández Pan, Maria de Pfaff, Beatriz Escudero, Rosa Lleó i Zaida Trallero. Compta amb la col·laboració de Sinapsis/Cristian Añó, Julia Montilla i Eloy Fernández Porta.